Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014

Αγγλικά: μία δυσλεξική γλώσσα...

Τα παιδιά με δυσλεξία μπορούν να μάθουν μία ξένη γλώσσα, αρκεί η διδασκαλία να μην γίνεται με το συνηθισμένο συμβατικό τρόπο.

Όσον αφορά τα αγγλικά θεωρείται η πιο "δυσλεξική" γλώσσα και η πιο δύσκολη ξένη γλώσσα για τα παιδιά με δυσλεξία.  Αυτό δικαιολογείται, καθώς:

  • Η αγγλική έχει 26 γράμματα αλλά 44 ήχους, αφού τα γράμματά της δεν προφέρονται το ίδιο σε όλες τις λέξεις.
  • Πολλά γράμματα έχουν καθρεφτικές διαφορές μεταξύ τους, όπως για παράδειγμα είναι τα ακόλουθα b, d, p, g.
  • Είναι μία αδιαφανής γλώσσα, διότι δεν διδάσκονται οι ορθογραφικοί και φωνολογικοί κανόνες.
  • Είναι μη φωνητική, επειδή άλλο βλέπουμε άλλο διαβάζουμε.

Για τους λόγους αυτούς, λοιπόν, τα αγγλικά θα πρέπει:


  • Να διδάσκονται μόνον από καθηγητές αγγλικών ή από ειδικούς παιδαγωγούς με εξειδίκευση ή επιμόρφωση στις ειδικές μαθησιακές ανάγκες.
  • Ο τρόπος διδασκαλίας να είναι "πολυαισθητηριακός", δηλαδή να χρησιμοποιείται το χρώμα, η εικόνα, ο ήχος, η αφή και το σώμα.  
  • Η κατανόηση και στη συνέχεια η μάθηση θα επιτευχθεί με έναν "βιωματικό" ζωντανό τρόπο διδασκαλίας.  Σε αυτό θα συμβάλλουν οι διαδραστικοί πίνακες και τα ελαστικά αντικείμενα, όπως η πλαστελίνη, τα οποία παίρνουν διάφορες μορφές κι οπτικοποιούν αφηρημένες έννοιες. Εκτός αυτών στο βιωματικό τρόπο διδασκαλίας βοηθούν τα ειδικά βιβλία με υλικό για τη δυσλεξία, η κίνηση του σώματος κι η αφή.
  • Τέλος, σχετικά με την ανάγνωση, ο καθηγητής ή ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να βοηθήσει στη φωνολογική επίγνωση της αγγλικής γλώσσας μέσω κανόνων κι ασκήσεων, που θα αποκωδικοποιούν τον γραπτό σε προφορικό λόγο.      



ΠΗΓΗ: Παππά, Α.  Μπορούν μαθητές με δυσλεξία να μάθουν αγγλικά ως ξένη γλωσσά; στο www.paidorama.com/mporoun-mathites-me-disleksia-na-mathoun-agglika-ws-kseni-glwssa.html


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου